درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 07:52:3 FA | AR | PS | EN
صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            






تاریخ نشر: 1396/3/8 - 09:40:23
تعداد بازدید: 1166
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

گسترش داعش در جنوب شرق آسیا / درختهایی که عربستان میکارد، میوه‌هایش زهر آگین و کشنده است.
 گسترش داعش در جنوب شرق آسیا / درختهایی که عربستان میکارد، میوه‌هایش زهر آگین و کشنده است.

در حالی که کمتر از یک هفته از درگیری‌های مرگبار نیروهای امنیتی فیلیپین و شبه نظامیان وابسته به داعش در شهر جنگزده ماراوی در جنوب این کشور نمی‌گذرد؛ حال خبرگزاری‌ها از برافراشتن پرچم گروه تروریستی داعش در مناطقی از فیلیپین خبر می‌دهند.

کمتر از یک هفته پیش بود که اعلام شد حداقل 103 نفر در جریان درگیری نیروهای امنیتی فیلیپین و اعضای یک گروه تروریستی وابسته به داعش کشته شدند.

آن گونه که نیروهای امنیتی فیلیپینی اعلام کردند؛ قربانیان در جریان آن چه مبارزه با داعش در فیلیپین بوده است، کشته شده‌اند، اما برخی شهروندان در شهر عمدتا مسلمان نشین ماراوی با 200 هزارنفر جمعیت در جنوب این کشور آسیایی می‌گویند که حمله نیروهای امنیتی به خیابان‌های شهر بصورت ناگهانی صورت گرفت و به ایجاد رعب و وحشت و فرار بسیاری از مردم به خیابان‌ها و مراکز عمومی در شهر منجر شد.

حال پس از حمله و درگیری‌های اخیر میان نیروهای امنیتی فیلیپین و برخی اعضای وابسته به داعش، یکی از ساکنان محلی شهر سگیاران در حومه ماراوی فیلیپین به سی.ان.ان گفته است که در هر گوشه‌ای از این شهر کوچک می‌توان پرچم سیاه داعش را مشاهده کرد.

در اوایل هفته جاری نیز خبرگزاری فرانسه گزارش داد در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی فیلیپین و اعضای وابسته به داعش حداقل 19 شهروند غیرنظامی، 11 نیروی ارتش و 4 پلیس کشته شدند. این آمار همچنین در کنار کشته شدن 61 شبه نظامی فیلیپینی وابسته به داعش بود که در این درگیری‌ها به هلاکت رسیدند.

درگیری‌ها در جنوب فیلیپین پس از آن تشدید شد که نیروهای امنیتی این کشورعملیات نظامی خود را علیه ایسنیلن‌هاپیلن، رهبر یک گروه افراطی که سال گذشته از جانب داعش به عنوان خلیفه جنوب شرق آسیا معرفی شد، آغاز کردند. ایسنیلن‌هاپیلن همچنین رهبری و هدایت گروه تروریستی مائوته را برعهده دارد که یک گروه نزدیک به گروه تروریستی داعش است و از روز سه‌شنبه شهر ماراوی را محاصره کرده و 11 نفر را که در بین آنها یک راهب هم وجود داشت ربوده‌اند. اعضای این گروه همچنین کلیسای جامع، زندان و یک مدرسه ابتدائی در این شهر را به آتش کشیدند.

در حال حاضر، مقامات فیلیپین از پیشروی و قدرت گیری داعش در مناطق جنوبی این کشور نگران شده اند. ارتش اکنون با گروه تروریستی (مائوته) که با داعش بیعت کرده است در نزدیکی شهر ماراوی مشغول جنگ است و مقامات فیلیپین از این نگران هستند که مبادا داعش نخستین خلافت اسلامی در جنوب شرقی آسیا را در این کشور برپا کند.

با این حال این تنها فیلیپین نیست که تحت تاثیر بی‌ثباتی‌های امنیتی ناشی از فعالیت داعش است. در دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا نیز اعضای وابسته به داعش تحرکات قابل توجهی را دنبال می‌کنند و شمار زیادی از خارجی‌ها به ویژه اتباعی از اندونزی و مالزی در صفوف گروه مائوته در فیلیپین میجنگند.

در عین حال اگرچه اعضای گروه‌های افراطی وابسته به داعش حداقل طی دو سال گذشته در مناطق مرزی میان فیلیپین، مالزی و اندونزی فعال بوده‌اند، اما حملات مسلحانه اخیر و ادامه دار در شهرهای جنوبی فیلیپین نخستین بار است که پای گروه‌های وابسته به داعش را به داخل شهرهای جنوبی این کشور بصورت جدی باز می‌کند.

حملات تروریستی گذشته از جمله انفجار انتحاری یک کلوب شبانه در کوالالامپور پایتخت مالزی در سال گذشته، حمله انتحاری در جاکارتا پایتخت اندونزی با مسئولیت گروه‌های وابسته به داعش در هفته گذشته، ادامه حملات و جنگ مسلحانه ارتش فیلیپین و گروه تروریستی وابسته به داعش نشان می‌دهد داعش در جنوب شرق آسیا در حال عرض اندام است. موضوعی که نگرانی‌ها را از بابت تبدیل شدن جنوب شرق آسیا به مقصد جدید داعش افزایش داده است.

در همین ارتباط مرکز تحقیات سیاسی تروریسم و خشونت در سنگاپور طی گزارشی عنوان می‌کند که حداقل 60 گروه مختلف در جنوب شرق آسیا خود را منتسب به داعش و وفادار به ابوبکر بغدادی معرفی کرده‌اند.

افزایش تحرکات داعش در جنوب شرق آسیا از آن رو بسیار خطرناک است که این منطقه دارای ترکیب مذهبی و قومی متنوعی است و تحرکات داعش می‌تواند علاوه بر بی‌ثباتی‌های امنیتی، نوعی جنگ و خشونت داخلی میان اقوام مسلمان و غیرمسلمانان را نیز دامن بزند.

در عین حال آن چه در توسعه تحرکات داعش در جنوب شرق آسیا قابل توجه است، فاصله جغرافیایی و در واقع عدم ارتباط جغرافیایی این منطقه با مناطق بحران زده سوریه و عراق است که در حال حاضر داعش در آن جا در حال نبرد است. پیشتر برخی کشورهای غربی و عربستان سعودی شکل‌گیری داعش را مرتبط با تحولات داخلی عراق و سوریه عنوان کرده بودند و تلاش داشتند تا با بزرگنمایی تهدیدات داعش، برخی تحولات داخلی مورد نظر خود را در عراق و سوریه از جمله تغییر دولت در دمشق به پیش ببرند.

اما اکنون توسعه داعش در جنوب شرق آسیا نشان می‌دهد که شکل‌گیری داعش وابسته به عواملی فراتر از تحولات داخلی عراق و سوریه است. شکل‌گیری داعش در جنوب شرق آسیا بویژه طی دو سال گذشته همزمان با گسترش و افزایش کمک‌های مادی و مالی عربستان سعودی تحت عنوان کمک به موسسات اسلامی بوده است. در جریان سفر اخیر پادشاه عربستان به جنوب شرق آسیا، فقط در یک نوبت، پادشاه سعودی مبلغ 250 هزار دلار را تحت عنوان کمک به موسسات مذهبی مالزی در اختیار مفتی مالزی قرار داد. در واقع کمک‌های مالی عربستان در حمایت از فعالیت‌ها و نهادهای مذهبی هسته اصلی روابط دوجانبه کوالالامپور - ریاض می‌باشد و همین کمک‌ها شامل بخشش‌های مالی به 'پرکیم' (سازمان رفاه مسلمانان مالزی) و همچنین منابع مالی برای تاسیس دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی (IIUM) از سال 1983 به این سو دنبال شده است.

در اندونزی نیز حضور و حمایت عربستان تحت آن چه کمک به موسسات اسلامی توصیف می‌شود بسیار پر رنگ است. عربستان بیش از 150 مسجد، یک دانشگاه رایگان بزرگ در جاکارتا و چندین موسسه آموزش زبان عربی در اندونزی تاسیس کرده، مبلغان و معلمانی را به اندونزی فرستاده و هزینه هزاران بورس تحصیلات تکمیلی را تامین کرده است.

موسسه مطالعات اسلام و زبان عربی (LIPIA) که کانون سلفی‌گری در اندونزی به‌شمار می‌رود، در دانشگاهی در جنوب جاکارتا قرار دارد و به‌طور کامل توسط عربستان تامین مالی می‌شود. ظاهرا هدف از تاسیس این مرکز گسترش زبان عربی است، به‌نحوی‌که در محوطه آن حتی یک کلمه (تابلوهای عمومی یا کتاب‌های کتابخانه) به زبان رسمی اندونزی، باهاسا، دیده نمی‌شود. شهریه همه 3500 دانشجوی آن نیز رایگان است. در این مرکز موسیقی یک بدعت تلقی می‌شود و خندیدن با صدای بلند نیز ممنوع است. بخش خانم‌ها و آقایان از هم مجزا است. دانشجویان پسر در مباحثه زنده در یک اتاق شرکت می‌کنند و دانشجویان دختر نیز در فضایی جداگانه پخش زنده مباحثه را تماشا می‌کنند. علاوه بر موسسه مطالعات اسلام و زبان عربی، سالانه صدها نفر از مردم اندونزی برای تحصیل در دانشگاه‌های عربستان سعودی بورس تحصیلی دریافت می‌کنند. سعودیها از همین طرق، تفکرات تکفیری و تروریستی را گسترش میدهند. درختهایی که عربستان میکارد، میوه‌هایش زهر آگین و کشنده است.

در شرایطی که دو کشور مسلمان نشین عمده جنوب شرق آسیا شامل اندونزی و مالزی تحت بیشترین حمایت‌های مالی عربستان از موسسات اسلامی می‌باشند، هیچ جای تعجب نیست که طی چند سال گذشته و بویژه در حال حاضر به یک باره داعش به رشد قابل توجهی دراین منطقه دست یابد. در این شرایط آیا می‌توان توسعه و رشد داعش را از جمله در جنوب شرق آسیا مرتبط با تحولات داخلی وسوریه و یا عراق عنوان کرد؟

 

به میزانی که عربستان سعودی درمنطقه آسیای جنوب شرقی، بویژه حضور و نفوذ فرهنگی و مذهبی بیشتری بیابد، باید شاهد رشد و توسعه بیشتر جریانهای تکفیری و تروریستی در این منطقه بود. در چنین وضعیتی، ملتهای این منطقه که پیوسته در آرامش و امنیت بوده اند، دیگر روی آرامش را نخواهند دید. آنها اگر امروز متوجه این خطر نگشته و بیدار نشوند، سرانجام صداهای مهیب انفجارهای تروریستی و تکه تکه شدن مردم و عزیزانشان پیش چشمهایشان آنها را بیدار خواهد کرد. با این تفاوت که ممکن است خیلی دیر شده باشد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/6797


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.